Lokale arrangement / TV -aksjonen "Drømmefanger" - Fagforbundet

Lokale arrangement / TV -aksjonen "Drømmefanger"

TV-aksjonen "Drømmefanger" ønsker å sette fokus på vold mot kvinner. I verden i dag blir hver tredje kvinne utsatt for mishandling, seksuelle overgrep eller andre former for vold i løpet av sin levetid. Vold mot kvinner er så utbredt at Verdensbanken har uttalt at det utgjør et globalt helseproblem på nivå med kreft og aids.

* Politikerne i Bystyret er med! Politikerne er uenig i mye, men ikke om årets TV-aksjonstema. Sammen vil politikerne fra alle partiene gå ut med et opprop for å bekjempe vold mot kvinner. Lørdag 15.oktober vil de holde en felles stand på torget for TV-aksjonen. Med selvlaget løpeseddel om at de står sammen om å bekjempe vold mot kvinner oppfordrer de alle andre til å gjøre det samme.

Gutta i Bystyret er også med på fakkeltoget mot trafficking den 19.oktober, både med fakler og appell. De vil gå ut i media i forkant og oppfordre folk til å delta.

* Fakkeltog mot trafficking, onsdag 19.oktober i samarbeid med Operasjon Dagsverk .

* Åpent debattmøte om trafficking 20. oktober. Innledere: Lise Bjerkan fra Fafo og Linda Dyrli ved Høyskolen i Sør-Trøndelag, statsadvokat Kaia Strandjord og Hilde-Marit Knotten Rådgiver Politiavdelingen, Justis- og politidepartementet

* Stand på Torget lørdag 22.oktober. Her ønsker TV-aksjonen i Sør-Trøndelag å få en stormarkering dagen før dagen. Scenen på torget er leid, og de prøver å få til konserter, appeller, vaffelsteking, stand der barn får male Drømmefangere med håndavtrykk og henge opp ved scenen.

* Skuespiller-stunt. LÅT, Livsnyternes Åpne Teater, ønsker å lage et lite teaterstunt på fem minutter om vold mot kvinner, med appell til å støtte TV-aksjonen. Dette kan brukes i mange sammenhenger og er en kort og virkningsfull måte å få fram budskapet på

* På NTNU planlegges det fagdag med forskjellige forelesninger/innlegg.

* Softis-laging i Ranheimsfjæra på TV-aksjonsdagen. Med flytende nitrogen sponset fra NTNU, og ismasse sponset fra Diplomis håper TV-aksjonen å kunne servere barn på søndagstur "rykende fersk is". Selvsagt vil de også stille med stand og bøsser.