Sølv til Mari og Sør-Trøndelag - Fagforbundet

Sølv til Mari og Sør-Trøndelag

seier_mari

Mari Røvik fra Vågan i Snillfjord kommune leverte en kjempeprestasjon under årets NM i yrkesfag. Når helsefagarbeideren var ferdig med 3 dagers konkurranse sto hun nest øverst på podiet og fikk sølvmedaljen rundt halsen.

- En fantastisk opplevelse!

Det var svaret den ferske sølvmedaljevinneren i helsefagarbeiderfaget kom med da hun ble bedt om å beskrive NM uken i Trondheim spektrum.

Mari Røvik kommer opprinnelig fra Vågan i Snillfjord, men har vært lærling i Trondheim og jobber nå i Trondheim kommune ved Strindheim hjemmetjeneste. Hun fremstår som en svært engasjert fagarbeider og er opptatt av at yrket er svært variert.

- Som helsefagarbeider er ikke en dag lik, du kan arbeide innen psykiatrien, på sykehuset, i en bolig eller på sykehjemmet. Du er i nær kontakt med mennesker, ja det er en takknemmelig jobb, sier Røvik.

Selv var hun innom både sykehus, sykehjem og en bolig iløpet av lærlingetiden sin.

Takker støttespillerne

Mari måtte ha vist godt teft for faget under lærlingtiden sin, for da ble hun forespurt å delta i fylkesmesterskapet i helsefagarbeiderfaget. Mari tvilte, men tok sjansen. I motsetning til i NM var de et par under fylkesmesterskapet. Da konkurrerte hun på lag med det hun omtaler som en svært viktig støttespiller, Oda Tollin. Mari og Oda vant like godt fylkesmesterskapet og skulle representere Sør-Trøndelag i NM. Men der var det bare plass til en av de. Mari trakk det lengste strået, og er takknemmelig for det, og ikke minst for hjelpa fra den tidligere lagvenninen.

Før og under konkurransen har også Mari hatt god støtte i coachen Jorunn Mørch Aasan.

- Uten Jorunn og Oda hadde jeg ikke klart dette. De har vært fantastiske, slår Mari fast.

Hjerneslag, MS, åpne brudd og blødinger i hodet

Oppgavene deltakerne i helsefagarbeiderkonkurransen skulle gjennom var varierte. Både praktiske og teoretiske. 20 minutt planlegging, 60 minutt gjennomføring og 20 minutt evaluering. Det besto den praktiske biten av, men også teori må du kunne for å nå høyt opp i denne konkurransen. Den første dagen av konkurransen fikk de 30 minutter på 28 spørmål om MS og hjerneslag.

Røvik likte spesielt finaleoppgaven, den handlet om førstehjelp og var et samarbeid med finalen i ambulansearbeiderfaget. Action, og høy puls ble det da Mari kom inn til en pasient som hadde åpent brudd, og blødninger fra hodet etter et fall.

Mari Røvik fikk blomster fra Seksjon helse og sosial i Fagforbundet Sør-Trøndelag. Her sammen seksjonsleder Grete Mosand.

Trodde ikke på sølv

Mari forteller om konkurranser hvor hun fikk testet seg selv. Spesielt dag to av konnkuransen, da kom nervene og Røvik forteller om noen minutter hun spurte seg selv hva det var hun utsatte seg for. Noen spesielt god plassering tenkte hun aldri på.

- Først var jeg superfornøyd med å gå videre fra dag 1, så ble jeg utrolig stolt og glad bare ved å kvalifisere meg som en seks i finalen. Når de ropte opp meg som nummer to under premieutdelingen hørte jeg bare coach og famlilie hyle av glede. Selv ble jeg bare helt utrolig glad, forteller Mari Røvik om tankene etter å ha fått søvmedaljen rundt halsen.

Framsnakk yrkesfagene

Røvik er glad over resultatet, stolt over innsatsen og konkurransen som hun viser fram faget på en flott måte. Mindre fornøyd er hun med det hun opplever som negativitet og stillhet i pressen.

- Det skrives ikke om yrkesfagene, og når det skrives noe er det i negativt fortegn. Vi må framsnakke yrkesfagene! mener en stolt helsefagarbeider.

Røvik er også opptatt av at en må stå på litt for å få seg jobb etter endt utdanning, men er veldig enig i at vi må lage et yrkesliv i helsesektoren der faste og hele stillinger er normalen.

Selv har den unge sølvvinneren en midlertidig 50 % stilling i Trondheim kommune...

Fagforbundet er stolte over å ha Mari som medlem. Vi skal jobbe for at hun og flere andre med hun får faste og hele stillinger og et trygt og godt arbeidsliv foran seg.

Mari med sølvmedaljen